חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תחבורה ציבורית והתניידות בהולנד – מה צריך לדעת?

הולנד היא מדינה שטוחה, קטנה יחסית, ומקסימה במיוחד. בזמן תכנון טיול להולנד, שומעים הרבה פעמים שזאת מדינה אידיאלית לטיול כוכב, שהערים בה קרובות וקל להסתובב, שמספיקה חופשה קצרה יחסית בכדי לבקר בכל רחבי המדינה. אבל בפועל, איך עושים את זה? האם באמת ניתן לטייל בהולנד ללא רכב שכור?

תחבורה ציבורית בהולנד

מונית מים ברוטרדם
מונית מים ברוטרדם

בתור ישראלים, אנחנו רגילים למערכת תחבורה ציבורית שאיננה בהכרח מספקת. בישראל, מי שרוצה להגיע בזמנים הגיוניים ובקלות ממקום למקום, פשוט צריך רכב. לרכב הפרטי יש כאן עדיפות ברורה על הכביש, והוא אחת האפשרויות הנוחות ביותר להתניידות במדינתנו.

בהולנד המצב שונה לגמרי. במהלך שנות השבעים החליטה ממשלת הולנד להשקיע דווקא במערכת התחבורה הציבורית שלה, ולתת לה עדיפות ברור על פני שימוש ברכב פרטי. כך נוצר מצב בו ההתניידות עם רכב שכור בתוך הערים היא מסורבלת ביותר ולא נוחה. התחבורה הציבורית העירונית, מנגד, מאפשרת הגעה זריזה וקלה, מכל נקודה בעיר אל כל נקודה. הולנד מעודדת בכל כוחה את השימוש באופניים ואת ההליכה הרגלית ברחבי העיר, ולמרחקים ארוכים יותר – את השימוש בתחבורה ציבורית.

גם התחבורה הציבורית הבינעירונית מספקת מענה נהדר עבור התושבים והתיירים. קיימות מגוון אפשרויות לנסיעה מהירה ונוחה במיוחד בין הערים השונות, כשהאפשרות העיקרית ביותר היא כמובן הרכבת. בכבישים הבינעירוניים קל ונוח להתנייד גם עם רכב שכור. עם זאת, בעת ההגעה ליעד, התחבורה הציבורית כמעט תמיד תיתן מענה טוב יותר לצרכי המטיילים.

רכבות בהולנד

מערך הרכבות ההולנדיות היא הדרך האידיאלית לנסיעה בינעירונית במדינה. רשת הרכבות הצפופה מחברת כמעט בין כל הערים, הכפרים והיישובים בהולנד. למעשה, מעטים המקומות שלא ניתן להגיע אליהם באמצעותה. הרכבות יוצאות באופן תדיר מאוד – כמה פעמים בשעה – ונוסעות כמעט לכל אורך היממה. קוטנה של המדינה משחק כאן תפקיד גם הוא – בהולנד, הכל קרוב ונגיש. כשיוצאים מאמסטרדם, למשל, ניתן להגיע תוך שעתיים נסיעת רכבת בלבד לכל רחבי המדינה.

כרטיס הנסיעה המשתלם ביותר הוא כרטיס נסיעה הלוך-ושוב, התקף ליום אחד. נסיעה בשני כרטיסים נפרדים תהיה יקרה יותר על פי רוב, גם במקרים בהם מתוכננת שהייה קצרה בעיר היעד. כדאי לקחת זאת בחשבון בעת הזמנת הכרטיסים. ילדים עד גיל שלוש (כולל) נהנים מנסיעה חינם ברכבת. במקרה של ילדים מבוגרים יותר, בין גיל ארבע לגיל אחת-עשרה, המלווים על ידי מבוגר, ניתן לקנות כרטיס ילד מוזל. כל מבוגר רשאי ללוות עד שלושה ילדים, מה שיכול להוזיל מאוד את הנסיעה עבור משפחות.

הולנד ידועה בתור בירת האופניים העולמית. ככזו, גם ברכבת ישנם כללים לאופניים. ניתן לנסוע עם אופניים ברכבת אך ורק מחוץ לשעות העומס במהלך ימות השבוע, ויש להצטייד מראש בכרטיס ייעודי. את האופניים יש להחנות רק במקום הייעודי לכך בתוך הרכבת. אם אין די מקום על הרכבת לעוד זוג אופניים – הכרטיסן יבקש ממך לרדת, ולהמתין לרכבת הבאה. בסופי השבוע ובחודשי הקיץ – יולי ואוגוסט – ניתן להעלות את האופניים לרכבת בכל שעה, גם בשעות העומס. אופניים מתקפלים אינם נחשבים לאופניים לצורך עניין זה, אלא מטען יד רגיל.

תחנות הרכבת השונות בהולנד ממוקמות, כמעט כולן, מרחק הליכה ממרכזי הערים וממוקדי העניין. כלומר, במרחק הליכה מהרכבת ניתן להגיע למלון, וממנו כמעט לכל האטרקציות המרכזיות של העיר. עובדה זו הופכת את הטיול הבינעירוני בהולנד באמצעות הרכבת לאטרקטיבי ונוח אפילו יותר.

מעניין לדעת כי מספר חברות רכבות שונות מפעילות את רשת הרכבות הצפופה של הולנד. עם זאת, לתיירים אין הדבר משנה – כל החברות מכבדות את כל כרטיסי הרכבת. גם אם קנית כרטיס משולב, במסגרתו יש צורך בהחלפת רכבות, ויסתבר כי מדובר בשתי חברות נפרדות – לא קרה שום דבר. ניתן להמשיך בנסיעה כרגיל.

רכבת בהולנד
רכבת בהולנד

חשמלית (טראם) בהולנד

החשמלית היא הדרך היעילה והזולה ביותר להתנייד בתוך הערים של הולנד, בעיקר באזורים התיירותיים. במרכזי הערים הצפופים והעמוסים, רשת החשמליות יכול להסיע אותך בקלות ובמהירות לכל מקום. הנסיעה בחשמלית נוחה ונעימה, וחלקה במיוחד. תדירות החשמליות הגבוהה מאפשרת להסתמך עליהן ללא בעיה, מבלי צורך לתכנן מראש את שעת ההגעה אל התחנה.

אוטובוס בהולנד

קיימת רשת אוטובוסים נרחבת ויעילה בהולנד. עם זאת, בשל הפופולריות והיעילות של הרכבות ושל החשמליות, האוטובוסים הפכו פחות פופולריים. בנסיעה בינעירונית, האוטובוס נוטה לנסוע באופן מסורבל ואיטי יותר, מה שהופך את הנסיעה כולה לממושכת ומייגעת מעט. בהשוואה לרכבת, האוטובוס איננו אמצעי תחבורה אטרקטיבי בין ערים שונות.

בתוך הערים, האוטובוסים עשויים להיות מועילים גם לתיירים. החשמליות מפסיקות את פעילותן בלילה, הרבה לפני ששירות האוטובוסים מסתיים. כלומר, מבילוי לילי באחד מאזורי העיר, קל ונוח לחזור למלון באמצעות האוטובוס.

ניתן לרכוש עם ההגעה להולנד את כרטיס ה"רב-קו" המקומי שלהם, כרטיס פלסטיק בו ניתן להטעין כסף. רכישת כרטיסי נסיעה באמצעות הכרטיס מוזילה את הנסיעה – 2.5 יורו במקום 4, למשל. הכרטיס עצמו עולה 7 יורו בלבד, וניתן לקנותו בכל רחבי העיר.

אוטובוס בהולנד
אוטובוס בהולנד

מטרו בהולנד

המטרו הוא הרכבת הפנימית התת-קרקעית הפועלת בערים. המטרו משמש בעיקר את פרברי העיר, ופחות יעיל בעת הסתובבות במרכז העיר ובין האטרקציות השונות. קל למצוא את תחנות המטרו, המסומנות באות M גדולה. לעיתים, תיירים יכולים לעשות שימוש במטרו. עם זאת, על פי רוב יהיה נוח יותר לנסוע בחשמלית או באוטובוס.

אופניים בהולנד

אי אפשר לדבר על הולנד מבלי לדבר על אופניים. ייתכן כי כבישי האופניים הבינעירוניים יהיה קצת גדולים על התייר המתחיל, אולם כל עוד מדובר בהתניידות במרכז העיר – אופניים הם האפשרות המועדפת ביותר. תנאי השטח השטוחים של הולנד, ומזג האוויר שאיננו חם ומעיק, הופכים את המקום לאידיאלי עבור הפעילות הספורטיבית והנעימה הזו. ערי הולנד מרושתות כולן במסלולי אופניים ייעודיים, עם רמזורים ומעברי חצייה להולכי הרגל. על פי רוב, יהיה נוח יותר להתנייד באופניים – רוכבי האופניים מקבלים זכות קדימה על פני המכוניות, ושמור להם מקום של כבוד במרחב האורבני ההולנדי.

ניתן לשכור אופניים כמעט בכל מקום במרכזי הערים הגדולות. חנויות ייעודיות לכך פזורות במקומות אטרקטיביים, אליהם מגיעים תיירים רבים. חשוב מאוד לנעול את האופניים כמו שצריך – קיימת בעיה של גניבת אופניים ברחבי המדינה, ובעיקר באמסטרדם. מאחר ומדובר במדינה שטוחה לגמרי, ברוב החנויות לא ניתן למצוא אופניים עם הילוכים. השינוי עלול להיות קשה מעט עבור מי שרגיל לרכב עם הילוכים, אולם תנאי השטח הקלים באמת הופכים את ההילוכים לאביזר לא הכרחי.

יש לקחת בחשבון כי מלבד על הרכבת, לא ניתן לעלות עם אופניים על אף אמצעי תחבורה ציבורית אחר. אוטובוס, מטרו או חשמלית – בכולם, הכניסה לאופניים אסורה. יש לתכנן מראש את היום כראוי, ולהחזיר את האופניים לחנות לפני הנסיעה הבאה.

יש לשים לב כי בניגוד למצב בישראל, בהולנד אסור ללכת על שבילי האופניים. הולכי רגל ההולכים על שבילי האופניים נחשבים לגסי רוח, טורדניים ומפריעים. ההולנדים האדיבים והחייכנים אינם בעלי סבלנות לנושא זה, הקרוב מאוד לליבם.

תחבורה ציבורית יעילה ונוחה

בהולנד פועלת מערכת תחבורה ציבורית נהדרת, נוחה, יעילה וזולה. קל ופשוט לטייל במדינה באמצעות הרכבות, ובתוך הערים אין כל צורך ברכב שכור. חסכו לעצמכם את טרדות הכביש, ופשוט תיהנו מהטיול במדינה היפה והמיוחדת הזו.

4.8/5 - (29 votes)

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בהולנד ללא עלות השאירו פרטים👇

רוצים לקבל את המדריך למטייל הישראל בהולנד?

לחצו על הכפתור וקבלו את המדריך בחינם!

error: התוכן מוגן !!