חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכירו את הרובע היהודי באמסטרדם

אותה הסיבה שהפכה את אמסטרדם למרכז של יהודים שהיגרו אליה לפני מאות שנים, הופכת העיר למה שהיא היום עיר של פתיחות סובלנות והכלה של האחר. אמסטרדם היא יעד מועדף על מיליוני תיירים בשנה עד כדי כך שבתקופת השיא העיר ממש מפוצצת באנשים.

כיום מתגוררים באמסטרדם בסביבות עשרים אלף יהודים וזוהי קהילה מאוד פורחת ומשגשגת רובם כבר לא גרים ברובע היהודי באמסטרדם אלה פזורים בכל חלקי העיר.

עברה כבר מעל חצי מאה מאז הימים הנוראים של השואה אך עדיין ניתן להרגיש את הדרמטיות של מה שקרה אז, רוב הקהילה היהודית הדתית עדיין חיים באזור הרובע היהודי באמסטרדם אשר נמצא בחלק הדרומי של העיר.

הרובע היהודי באמסטרדם  הנמצא באזור תיקה באמסטרדם  אמסטלפיין ( Amstelveen) שם ממוקמת רוב הקהילה של היהודים הדתיים והם מנהלים שם חיים שלמים הכוללים בתי ספר בעברית, חנויות מזון כשרות, מקווה, וכמובן בתי כנסת .

עדיין נשארו  כמה מוסדות אשר שואפים לשמר את זיכרון החיים והתרבות היהודית בעבר. כל המוסדות הללו ממוקמים בסביבת ווטרלופליין שם גם נמצא בית הכנסת הגדול של אמסטרדם ומוזיאון הקהילה היהודית.

מה יש לראות ברובע היהודי באמסטרדם

Stolperstein Memorial Stone From Family Roselaar At Amsterdam The Netherlands
Stolperstein Memorial Stone From Family Roselaar At Amsterdam The Netherlands

אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד ולהבין את הקהילה וההיסטוריה היהודית באמסטרדם היא באמצעות סיור רגלי עם מדריך אישי בעל ידע שייקח אתכם לנקודות החשובות ויסביר לכם על ההיסטוריה של אותו מקום. יש סיורים כאלה של הקהילה היהודית באמסטרדם ואפשר להזמין סיור כזה דרך דף האינטרנט הראשי של הקהילה היהודית בעיר.

המוזיאון ההיסטורי היהודי (Nieuwe Amstelstraat 1) – ארבעה בתי כנסת אשכנזיים משוחזרים מהמאה ה -17 וה -18 אשר נמצאים במוזיאון ייחודי המציג לא רק את העבר אלא גם את הזמן הנוכחי של החיים, הדת והתרבות היהודיים. 

במקרה ואתם רעבים ומעוניינים לאכול אוכל כשר באמסטרדם תמצאו במוזיאון בית קפה כשר שמכין אוכל יהודי אותנטי מומלץ וטעים מאוד, אפשר להיכנס לבית הקפה מבלי לבקר במוזיאון על אף שהוא נמצא בתוכו.

מוזיאון הילדים היהודי (Nieuwe Amstelstraat 1) – האמנם זהו חלק מתוך המוזיאון ההיסטורי היהודי אך הוא שווה ביקור בפני עצמו כאן תוכלו לראות תערוכה מיוחדת על המסורות היהודיות המיועדות במיוחד לילדים. חשוב לתאם את הביקור מראש מפני שיש במקום המון ביקורים של ילדים מבתי ספר באזור והם מקבלים עדיפות.

בית הכנסת הפורטוגזי (Mr. Visserplein 3) – בעת ביקור ברובע היהודי באמסטרדם  בית הכנסת הפורטוגזי הוא ביקור חובה. הוא נחשב לאחד מבתי הכנסת היפים בעולם והוא מבנה גדול מאוד ועתיק אשר נבנה במאה השבע עשרה וכיום הוא בניין משומר מטעם מורשת העירייה שעבר שיפוץ בשנים האחרונות.

 ממש ליד בית הכנסת נמצאת גם  ספריית עץ חיים (Livraria Montezinos) שגם היא שופצה רק לאחרונה, הספרייה היהודית של עץ חיים מכילה באוסף שלה יותר מ – 25,000 ספרים ו -560 כתבי יד בעברית, ערבית, פורטוגזית, לטינית, ספרדית, יוונית ויידיש. 

באופן כלל הספרייה לא מקבלת מבקרים אך בתיאום מראש ניתן לקבל סיור מודרך ולהתרשם מהכמות האדירה של הספרים העיצוב המרשים של המקום ואפילו לראות כמה כתבי יד עתיקים.

בית אנה פרנק – על אף זה לא נמצא ברובע היהודי עדיין זהו ביקור חובה באמסטרדם, בית אנה פרנק באמסטרדם זהו מקום המסתור של משפחה הולנדית בזמן השואה, אנה פרנק שהייתה אז בסך הכל ילדה שכתבה יומן המתאר את מה שעובר עליה בימים המטורפים של אז.

לאחר שהיומן שלה נמצא הוא התפרסם והפך להיות הצלחה בינלאומית שנגעה בליבו של כל מי שקרא אותו. כיום בית אנה פרנק הפך להיות מוזיאון אשר מציג את מקום המסתור שלה ואיפה היא כתבה את היומן מאוד מומלץ לבקר במקום זוהי אולי חוויה מטלטלת אך היא חשובה בעיקר לעם היהודי שחווה את השואה.

מלונות כשרים מסעדות וסופרים כשרים באמסטרדם

אמסטרדם היא עיר ידידותית לתייר שרוצה לשמור על כשרות אפשר למצוא בה בתי מלון כשרים מסעדות כשרות מכולות וסופרים.

מלונות כשרים באמסטרדם

מלון הולידיי אין אקספרס Holiday Inn Express Amsterdam – מלון זה שוכן ברובע היהודי באמסטרדם, זהו מלון שומר כשרות שנמצא קרוב למסעדות כשרות במרחק הליכה מבית הכנסת.

מלון הולידיי אין אקספרס סאות' – מלון באזור היהודי שבדרום אמסטרדם. קרוב לבית כנסת, מסעדות כשרות ותחבורה ציבורית. חדרים יפים אבל קטנים. המלון מספק ארוחת בוקר כשרה – פינה בחדר האוכל ובה מוצרים כשרים. מתאים לשומרי שבת: צוות המלון מודע לצרכים של שומרי שבת, מספק מפתח רגיל ומסייע בכל שאלה ובקשה.

אן אייץ' מרכז אמסטרדם – NH City Centre Amsterdam – מלון זה מתאים לשומרי כשרות אך חשוב להודיע מראש לגבי הבקשה שלכם מפני שבאופן רגיל האוכל במקום לא כשר. זהו מלון ברמה גבוה אשר נמצא בקרבת כיכר דאם שזהו אחד האזורים הכי מרכזיים של העיר.

מלון דירות באמסטרדם – (Htel Serviced Apartments Amsterdam) – זהו מלון דירות ליבו של הרובע היהודי באמסטרדם, הוא מתאים בעיקר למשפחות דתיות ואפשר לשכן עד שמונה אנשים בכל חדר, כל החדרים מצוידים ואפילו אפשר לקבל מפתח רגיל לפתיחת הדלת בשבת.

סופרים ומכולות כשרות באמסטרדם

אחת המכולות הכשרות באמסטרדם שמציע אוכל כשר וגם אוכל מישראל נקראת מאוס (Mouwes) ותוכלו למצוא אותה בכתובת: Kastelenstraat 261, 1082 EG Amsterdam. 

סופר ג'מבו שבו אפשר למצוא מחלקה כשרה שיש בה כמעט כל מה שצריך, זוהי רשת שנמצאת בכמה מקומות בהולנד, אפשר למצוא אותו באזור הרובע היהודי באמסטרדם בכתובת: Kastelenstraat 70 1083 CD Amsterdam

שאלות ותשובות בנוגע לרובע היהודי באמסטרדם

כן כמו ברוב הערים המרכזיות בעולם גם באמסטרדם תוכלו למצוא בית חב"ד שמקיים ארוחות שבת ותפילות משותפות אתם יכולים למצוא אותו בכתובת:(Albert Cuypstraat 165

יש כיום קהילה יהודית גדולה באמסטרדם אך רובם מפוזרים בכל רחבי העיר באמסטרדם הרובע היהודי מאוכלס בעיקר על ידי הקהילה הדתית.

לא כיום אתם יכולים למצוא אוכל כשר בכמה אזורים של העיר אמסטרדם הרובע היהודי באמת מאכלס את רוב המסעדות והסופרים אך בחלק גדול של הסופרים בעיר ישנה מחלקה כשרה שאפשר למצוא בה לא מעט אוכל כשר.

כן בהחלט אתם יכולים למצוא מגוון של אטרקציות ברובע היהודי באמסטרדם או בסביבה שלו יש גם מקומות שונים בעיר שנמצאים קרוב כמו למשל שוק הפשפשים ווטרלופליין שנמצא ממש מול בית הכנסת הפורטוגזי.

3/5 - (1 vote)

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בהולנד ללא עלות השאירו פרטים👇

רוצים לקבל את המדריך למטייל הישראל בהולנד?

לחצו על הכפתור וקבלו את המדריך בחינם!

error: התוכן מוגן !!