חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הולנד לדתיים ושומרי מסורת אפשרית בהחלט, עם הטיפים הנכונים והמידע המלא – הולנד למטייל הדתי יכולה להיות חופשה כשרה ומהנה.
האווירה ההולנדית המיוחדת ועשרות האטרקציות והאתרים הפופולאריים בהולנד מתאפשרים למטייל שומר כשרות ומסורת.
מה היא ההיסטוריה של יהדות הולנד? באילו אטרקציות יהודיות בהולנד יהודים רבים מבקרים? אילו אטרקציות בינלאומיות מתאימות לשומרי מסורת? ממה חשוב להתרחק? האם כדאי לבחור בטיול מאורגן או מדריך? איך עובדת התחבורה באמסטרדם? מה לגבי מלונות כשרים ומסעדות כשרות? איפה יש סופרים כשרים בהולנד? איפה יש מקווה באמסטרדם? איפה ממוקמים בתי חב"ד בהולנד? ומה לגבי בתי כנסת בהולנד? המדריך המלא למטייל הדתי בהולנד.

תוכן עניינים

יהודים בהולנד: היסטוריה ארוכה

הולנד ידועה בהיותה ידידותית לישראלים ויהודים, עם יחסים דיפלומטיים עוד מראשית הקמת המדינה ועד העידן הנוכחי בו תיירים ישראלים רבים פוקדים את המדינה עם טיולים המתאימים מאוד למשפחות וזוגות.
בהתאם להערכות העדכניות, בהולנד חייה קהילה יהודית המונה כ- 30,000 יהודים, עיקר הקהילה היהודית מתרכזת ברבוע היהודי באמסטרדם.
יהדות אמסטרדם כוללת בתוכה היסטוריה בת מאות שנים, החל מהגעת צאצאי אנוסי ספרד לאמסטרדם, הגעת יהודי מרכז ומזרח אירופה במאה ה- 17 ועד למלחמת העולם השנייה והשואה בה 90% מיהודי הולנד נשלחו אל מותם ע"י הנאצים.
כיום הקהילה היהודית באמסטרדם המונה מעל ל- 20,000 יהודים מתחלקת לאזור היהודי בדרום אמסטרדם בבויטנוולדרט וכן במרכז העיר.

חופשה כשרה: הולנד למטייל הדתי-מסורתי שומר כשרות ושבת

יהודים שומרי מסורת וכשרות וכן יהודים רבים שאינם דתיים-מסורתיים מתעניינים פעמים רבות בשאלה – אילו פעילויות אפשר לעשות הקשורות ליהודים וישראלים?
טרם נעסוק באטרקציות הרבות בהולנד לכלל תיירים העולם, מומלץ להתעניין בפעילויות בעלי אופי יהודי באמסטרדם.


באמסטרדם ניתן ליהנות מאווירה יהודית, בין היתר ניתן לבקר במוזיאון להיסטוריה יהודית הנחשב לפופולארי ביותר בקרב המטיילים הישראלים והיהודים מרחבי העולם (הקפיטריה מציעה מוצרים כשרים, יש לבדוק תעודת כשרות), בית אנה פרנק בו מבקרים יהודים ולא יהודים רבים מכל העולם, בית הכנסת הפורטוגזי ואתר הזיכרון לקורבנות הנאצים הולנדסה סכאובורך (Hollandsche Schouwburg).
הכניסה למקומות אלו כרוכה בתשלום, המחירים משתנים מעת לעת ומומלץ לרכוש כרטיסים לאטרקציות היהודיות מספיק זמן מראש וכן לחפש כרטיסי קומבינציה הכוללים מספר פעילויות במחיר משתלם.
מומלץ לבחור בסיור ברובע היהודי המבוצע בשפה העברית.

בתי מלון כשרים באמסטרדם

אחד הדברים החשובים בכל חופשה זה מלונות, באמסטרדם מודיעים לצרכים של הקהילה היהודית אך גם לצרכים של חלק גדול מהתיירים היהודים לשמור כשרות וכן לשמור שבת.
מרבית המלונות הידידותיים לשומרי כשרות ממוקמים באמסטרדם, אך טרם פירוט המלונות המומלצים, כדאי לשים דגש על מספר היבטים חשובים במלונות אליהם אתם מגיעים.
חלק מהמלונות של אמסטרדם יגישו לכם אוכל כשר בהזמנה בתוספת תשלום מראש, מומלץ תמיד לבדוק את תעודת הכשרות טרם ההזמנה.
בנוסף ובמידה ואתם מתכוונים להישאר בהולנד גם בשבת, טרם ההזמנה בדקו עם המלון לגבי האופציות לשמירת שבת: מפתח מכני רגיל לחדר (לא כרטיס מגנטי), פתיחת הדלת ע"י נוכרי/גוי, הסרה או ביטול חיישני אור בחדר במידה ואלו קיימים וכן גם אפשרות לעלייה במדרגות – כל אלו מוכרים בקרב המלונות המומלצים לשומרי כשרות.
במידה ואתם לא מוצאים את המלון המתאים לכם ומעוניינים לבשל לעצמכם, ניתן לבחור במלון דירות עם מטבח מאובזר או השכרת דירה דרך Airbnb עם מטבח מתאים לימים בהם אתם נמצאים בהולנד

מלונות מתאימים לשומרי כשרות באמסטרדם לדוגמה: NH City Centre Amsterdam (4 כוכבים, ארוחה כשרה למהדרין בתוספת תשלום), Hotel Doria ( 3.5 כוכבים, ארוחת בוקר כשרה צנועה יש לברר תעודת כשרות), NH Collection Amsterdam Grand Hotel Krasnapolsky (5 כוכבים יוקרתי, הזמנה מראש של ארוחה כשרה למהדרין והיכרות לצרכי יהודים בשמירת שבת) ומלון Pulitzer Amsterdam (5 כוכבים יוקרתי, ארוחה כשרה למהדרין בתוספת תשלום, מכירים בצורך למפתח וביטול חיישני אורות).

אם אתם לא באמסטרדם, תוכלו לבחור במלון כשר למהדרין (השגחת הרב הראשי להולנד) מלון קראון פלאזה מאסטריכט Crowne Plaza Maastricht, an IHG Hotel, מלון 4 כוכבים הממוקם במרכז העיר מאסטריכט וכולל בית כנסת.

לאכול כשר בחוץ: מסעדות כשרות באמסטרדם

אמסטרדם מציעה מספר מסעדות כשרות טובות שהקהילה היהודית וישראלים רבים המליצו עליהן.
מסעדות כשרות בבירה של הולנד: Meat Me באירוח ישראלי-יהודי (ברחוב Kastelenstraat , סגנון: בשרים ודגים), מסעדת הכרמל Hacarmel Kosjes Restaurant (ברחוב Amstelveenseweg, סגנון: בשרים), Pizza&Co (ברחוב Kastelenstraat, סגנון: פיצות, חלבי), בית קפה Rimon DELI/ Bakery Laromme (ברחוב Kastelenstraat, סגנון: בית קפה, מאפים, מעדנייה), מסעדת גולן ( ברחוב Kastelenstraat, סגנון: בשרים, גריל) ומסעדת מחנה יהודה בקומה הראשונה של בית חב"ד שעקב הקורונה עברה למכור אוכל בהזמנות מראש (Albert Cuypstraat).
בהתאם לדיווחים לכל המסעדות כשרות מהדרין של רבנות אמסטרדם, מומלץ לבדוק ולברר מראש טרם הזמנת האוכל את תעודת הכשרות של המקום.

סופר כשר באמסטרדם

אם אתם רוצים לקנות מוצרים כשרים שונים שלא דורשים הכנה או כאלו שמצריכים הכנה וברשותכם מטבח, תוכלו ליהנות גם ממוצרים כשרים באמסטרדם. רשמו לעצמכם מספר אפשרויות:
מכולת מאווס (Mouwes Koshere Delicatessen), מעדנייה המציעה מוצרים סגורים חלביים ובשרים וכן כריכים ופריטים מזון נוספים (ברחוב Kastelenstraat).
סופרמרקט ג'מבו (Jumbo), סופר המציע מחלקה גדולה הכוללת אוכל כשר מסוגים שונים, יבשים וקפואים.
לג'מבו שני סניפים באמסטרדם, בדרום העיר (רחוב Kastelenstraat) וכן במרכז העיר ( רחוב Stadhouderskade)
אם אתם מעוניינים לקנות בשר כשר באמסטרדם, תוכלו לקפוץ לאיטליז מרקוס Marcus ( החנות ברחוב Kastelenstraat , הקצביה נמצאת ברחוב Humberweg).

kosher amsterdam מסעדת הכרמל
kosher amsterdam מסעדת הכרמל

אטרקציות בהולנד: מתאים לשומרי מסורת

כדי ליהנות מחלק קטן של האטרקציות שהולנד מציעה לתיירים מכל העולם, סביר שתצטרכו מספר טיולים לאורך תקופה ארוכה.
כדי שתוכלו להתחיל לחשוב אילו אטרקציות טובות יש בהולנד, עברו על האפשרויות השונות והכינו לכם רשימה של אטרקציות מועדפות.
בים האטרקציות ההולנדיות הרבות תוכלו למצוא את כפר טחנות הרוח קינדרדייק, המוזיאון הפתוח בעיר ארנהיים, מוזיאון הילדים (חלק ממוזיאון ההיסטוריה היהודית), פארק השעשועים אפטלינג המעוצב בצורה קסומה מהאגדות וכולל מתקנים רבים, מוזיאון מאדאם טוסו (שימו לב שחלק מבובות השעווה מופיעות בלבוש שאינו צנוע), סיור בכפרי הדייגים (וולנדם, מוניקנדם ומרקן), מוזיאון הרכבות ותיבות הנגינה בעיר אוטרכט, שוק אלברט קאופ, שייט בתעלות אמסטרדם, שוק הגבינות באלקמר, הפירמידה של אוסטרליץ בעיירה וודנברג, "מדורדם" מיני הולנד בעיר האג, פארק פאן פורסט לפעילות אתגרית, מוזיאון טיילרז הוותיק בעיר הארלם, פארק שעשועים ומים דואינרל, פארק הקופים אפלדורן, גן החיות של רוטרדם ואטרקציות רבות נוספות.

הביקוש לכל האטרקציות המופיעות בפניכם הוא ביקוש רב מאוד, ההמלצה החמה עבור כל מטייל ישראלי ובמיוחד תייר יהודי שומר מסורת היא לבחור מספר אטרקציות מועדפות, לקרוא עליהן כדי לדעת שהפעילות לא מתנגשת לכם עם אורח החיים שלכם ולבסוף להזמין מראש כרטיסים או כרטיסי קומבינציה המשלבים מספר פעילויות.

נא להתרחק: ממה דתיים צריכים להימנע בחופשה בהולנד?

חלק ממדריך המלצות למטייל דתי בהולנד הוא לא רק להסביר מה מומלץ ומה כן לעשות, אלא גם מה לא לעשות וממה כדאי להתרחק.
שתי הפעילויות המוכרות ביותר בקרב תיירים צעירים שאינם דתיים או שומרי מסורת הם הקופי שופ והחלונות האדומים.
קופי שופ הוא בית קפה או פאב ובו מוכרים קאנביס באופן חוקי ובהתאם לרישיון, על אף שעיריית אמסטרדם דנה בתחילת 2021 באיסור הכניסה של תיירים לקופי שופס בעיר כדי לחסום את תיירות הקאנביס לעיר, בינתיים לא דווח על שינוי משמעותי והקופי שופס פעילים.
רובע החלונות האדומים באמסטרדם (מכונה גם דה ואלן) הוא רובע נוסף שמומלץ מאוד להתרחק ממנו, רובע בו שולטת תעשיית מין ועיקר האטרקציה היא זנות ותועבה.
בתחילת 2020 עיריית אמסטרדם החליטה להגביל את כמות המבקרים ברובע ואסרה על פעילויות תיירותית אחרי השעה 22:00, בכל מצב עליכם להיזהר ולבדוק היטב שאינכם נכנסים לשם.

האם לבחור בטיול מאורגן להולנד? ואולי מדריך טיולים להולנד עבור משפחה?

חברות רבות מציעות טיולים מאורגנים להולנד, טיול קבוצתי של מספר משפחות להולנד הוא אחד מהפעילויות הנפוצות ביותר לקהל הישראלי וכיום ניתן לארגן טיול קבוצתי להולנד עבור הקהל הדתי עם מדריך מנוסה שילווה אתכם בכל הטיול.
בנוסף, ניתן גם להיעזר בשירותי מדריך טיולים אישי ועל אף ייקור משמעותי בטיול, בשיטה זו ניתן להבטיח את מיצוי האתרים התיירותיים הטובים ביותר של הולנד, האטרקציות הטובות ובהתאמה למשפחה דתית-מסורתית.
מבין המלונות והמסעדות, הטיולים והסיורים וכן האטרקציות השונות – מטיילים ישראלים רבים יבחרו לחסוך הרבה "כאבי ראש" בתכנון טיול להולנד ויבחרו באופציה המאורגנת.
במידה והטיול המאורגן או המדריך האישי יכולים להתאים את הטיול שלכם לצורת החיים שלכם כשומרי כשרות ושבת, כל עוד התקציב שהקצתם לטיול מאפשר זאת, מומלץ לשקול זאת בחיוב.

תחבורה בהולנד: התניידות באמסטרדם

אם בחרתם בטיול מאורגן סביר להניח שחלק מהסעות שלכם יהיה באוטובוס פרטי לקבוצה, במידה ואתם נוסעים לחופשה באופן עצמאי חשוב להכיר את התחבורה באמסטרדם.
תכנון טיול נכון ובחירת מלון מתאים יאפשרו לכם להגיע לאתרים תיירותיים במרחק הליכה קצר, במידה ואתם רוצים לקצר זמנים או לנוע בצורה אחרת למקומות שונים תוכלו לבחור בהשכרת אופניים (בהזמנה מקוונת דרך האינטרנט או בעזרת בית המלון), העלות הממוצעת היא 15 אירו ליום.

אפשרות נוספת היא לנוע באוטובוסים ציבוריים, במטרו או ברכבת החשמלית של חברת GVB.
ישנם למעלה מ – 40 קווי אוטובוסים החל מ 6 בבוקר ועד 12 וחצי בלילה, חלק קטן מקווי האוטובוסים פועל גם בין השעות 12 וחצי ועד 6 בבוקר ביום שלמחרת.
התניידות ציבורית פופולארית היא הרכבת החשמלית (טראם) ולה 15 אפשרויות נסיעה, ברחבי אמסטרדם מפוזרים עמדות לכרטיסים לרכבת החשמלית, בדקו לגבי רכישת כרטיס לתיירים ""I Amsterdam , כרטיס המאפשר נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית וכניסה למספר אטרקציות בעיר).
באם אתם מעוניינים בפרטיות או בשמירת מרחק בהתאם לאורח חייכם, תוכלו לבחור בהתניידות במונית לאזורים שונים בעיר בעלות של מספר אירו לכל כיוון.
בנוסף, חברות השכרת רכב בינלאומיות מאפשרות השכרת רכב, הזמנת רכב ניתנת לביצוע דרך האינטרנט בחברות כדוגמת הרץ, אוויס, אופרן ועוד.

תפילה בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם
תפילה בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם

רשימת בתי כנסת בהולנד

רשימת בתי הכנסת באמסטרדם:
בית הכנסת הפורטוגזי – לא רק בית כנסת עתיק ומוקד תיירותי, אלא גם ניתן להתפלל בו בימי ראשון, חגים ושבתות (כתובת Mr. Visserplein 3, 1011).
בית הכנסת אהרון שוטסר – 15 דקות הליכה מהוונדל פארק, פתוח לתפילות בשבתות וחגים (כתובת: Heinzestraat 3)
בית הכנסת תשועת ישראל (Gerard Dou Synagogue) – בסמוך לשוק אלברט, תפילת שחרית בשבתות וחגים ( כתובת: 238 Gerard Doustraat)
בית הכנסת לעקסטראט – שחרית לאורך כל השבוע, מנחה ערבית ושבתות (כתובת: Lekstraat 61)
בית מדרש עץ חיים – תפילות ולימוד לאורך כל השבוע (כתובת: Merckenburg 3  1082 BT).
בית הכנסת קהל חסידים – שחרית בימי חול, שבת: שחרית, מנחה וערבית (כתובת: Merckenburg 1).
בית הכנסת נדחי ישראל יכנס – בשבת שחרית וקידושא רבא (כתובת: Nieuwe kerkstraat 149) .
בית כנסת קהילת יעקב- בשבת מנחה קבלת שבת, שחרית, ערבית (כתובת: 26 Gerrit van der Veenstraat)
בית הכנסת AMOS אורתודוקסי מודרני – שבת מנחה וקבלת שבת, שחרית (כתובת: Kalfjeslaan 376, 1081 JA)

בתי כנסת בהולנד מחוץ לאמסטרדם:
בית הכנסת אוטרכט בתוך בית חב"ד בעיר (כתובת Pieter Nieuwlandstraat 71).
בית הכנסת בית ישראל בעיר האג – פתוח בשני, חמישי לשחרית וכן בשבת (כתובת: Doorniksestraat 125 Scheveningen)

רשימת בתי חב"ד בהולנד

במקומות רבים בהם אתם נמצאים בהולנד חב"ד יסייע לכם בצרכים רבים כיהודים, לרבות סעודת שבת וטיפים חשובים.
בהולנד יש מספר רב של בתי חב"ד, בית חב"ד אמסטרדם הוא המוכר והמרכזי בהולנד (תפילות בימי שני, חמישי ושבת).

כתובת בית חב"ד באמסטרדם: Albert Cuypstraat 165-167, 1073 BC
טלפון: 2770 421 20 31+
נייד והתכתבות בוואטסאפ: 31612177038+
דוא"ל: Info@chabadamsterdamcenter.com
ניהול: הרב עקיבא וטייבי קמיסר
לאתר הבית של בית חב"ד אמסטרדם – לחצו כאן
הרשמה לסעודת שבת – לחצו כאן

חב"ד אלמיירה (Almere): כתובת Nimfkruidstraat 1 | למידע מלא על חב"ד אלמיירה – לחצו כאן
חב"ד אמסרפורט (Amersfoort): כתובת Pelleas Pad 13 או Operaweg 101 | למידע מלא על בית חב"ד אמסרפורט – לחצו כאן
חב"ד איינדהובן (Eindhoven): כתובת Hendrik Casimirstraat 23  | למידע מלא על בית חב"ד איינדהובן – לחצו כאן
חב"ד הארלם (Haarlem): כתובת Herenweg 172  | למידע מלא על בית חב"ד הארלם – לחצו כאן
חב"ד מאסטריכט (Maastricht): כתובת Lindenkruishof 5 | למידע מלא על בית חב"ד מאסטריכט – לחצו כאן
חב"ד ניימיכן (Nijmegen): כתובת Nina Simonestraat 28 | למידע מלא על בית חב"ד ניימיכן – לחצו כאן
חב"ד רוטרדם (Rotterdam): כתובת Nieuwpoortsraat 19 | למידע מלא על בית חב"ד רוטרדם – לחצו כאן
חב"ד האג (The Hague): כתבות The Hague, 2593 RS | למידע מלא על בית חב"ד האג – לחצו כאן
חב"ד אוטרכט (Utrecht): כתובת Pieter Nieuwlandstraat 71 | לאתר הבית של חב"ד אוטרכט – לחצו כאן

מקווה בהולנד: מקוואות באמסטרדם

קהילה יהודית בעלת מסורת רבת שנים שומרת גם על מקווה.
אם אתם מעוניינים לטבול במקווה בהולנד, תוכלו למצוא מקווה לגברים ומקווה לנשים בבית המדרש עץ חיים.
מקווה נשים ממוקם מאחורי בית המדרש ויש לקבוע תור מראש.

כתובת: Merckenburg 3 1082BT
שעות פעילות: ימי חול (א'-ה') עד השעה 12:00 וערב שבת עד השעה שתיים וחצי טרם הדלקת נרות.
טלפון: 5501 890 20 31+

שאלות נפוצות למטייל הדתי בהולנד

מלבד האטרקציות הרבות בהולנד, תוכלו ליהנות מאתרים יהודים שונים: מוזיאון להיסטוריה יהודית, בית אנה פרנק, בית הכנסת הפורטוגזי והולנדסה סכאובורך (אתר לזיכרון קורבות הנאצים).

כן, באמסטרדם ישנן מסעדות כשרות רבות המדווחות על כשרות מהדרין מטעם רבנות אמסטרדם, לפני ההזמנה מומלץ לבדוק את התעודה.

ישנם 10 בתי חב"ד בהולנד, הראשי בעיר הבירה אמסטרדם. שאר בתי חב"ד ממוקמים בערים: אלמיירה, אמסרפורט, איינדהובן, הארלם, מאסטריכט, ניימיכן, רוטרדם, האג ואוטרכט.

מלבד חלק מבתי חב"ד המאפשרים תפילות, באמסטרדם ישנם 9 בתי כנסת ומחוץ להולנד ישנם 2 בתי כנסת נוספים באוטרכט במסגרת חב"ד ובית כנסת בעיר האג.

אהבת? נא לדרג!

לחזור למשהו ספציפי?

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה בהולנד ללא עלות השאירו פרטים👇

רוצים לקבל את המדריך למטייל הישראל בהולנד?

לחצו על הכפתור וקבלו את המדריך בחינם!

error: התוכן מוגן !!